sobota, 21 grudnia 2013

Piernik świąteczny [niekoniecznie na święta]

Obiecałam przepis na pierniczki ale jednak nie robię ich dzisiaj, tylko jutro, więc pojawi się dopiero jutro. Dzisiaj za to upiekłam piernik (nawet dwa!), Jako, że jest to typowo świąteczne ciacho (przynajmniej u mnie w domu jest co roku).
Dam więc przepis na piernik. Lepiej zrobić go za wcześnie, to ładnie "odparuje" i będzie smaczniejszy.


Co będzie potrzebne?
Na 2 spore pierniki.
  • 3 szklanki mąki,
  • 1,5 szklanki cukru,
  • 1/2 szklanki oliwy/oleju,
  • 260 g miodu sztucznego (na prawdę wychodzi smaczniejszy ze sztucznym!),
  • 1 szklanka mleka,
  • 2 jajka (bez skorupek),
  • 1 łyżeczka przyprawy do piernika,
  • 1 łyżeczka cynamonu,
  • 1 łyżeczka sody.

Jak to zrobić?
Jajka i cukier wrzucamy do miski i miksujemy, aż zrobi się z tego coś w rodzaju kogla-mogla. Dolewamy oleju i miksujemy. Wsypujemy po trochu mąki, przypraw i ciepłego/letniego mleka. Za każdym razem, gdy dodamy tych rzeczy miksujemy. Rozgrzany miód wlewamy do masy i ponownie miksujemy.
Formy  (ja używam takich na chleb) wykładamy papierem do pieczenia/rozsmarowujemy tłuszcz. Rozlewamy ciasto. Wstawiamy do piekarnika nastawionego na 145C i zostawiamy na mniej więcej godzinę. Po godzinie sprawdzamy, czy ma już piernikowy kolor i się upiekł. Jeśli nie zostawiamy, jeśli tak wyjmujemy i zostawiamy do wystygnięcia i odparowania.

Życzę smacznego i wesołych świąt!

7 komentarzy:

  1. No to ja czekam na pierniczki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ile dni wcześniej trzeba zrobić ten piernik? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można i dzisiaj ;) Tylko jest jeszcze lepszy, jeśli upiecze się go trochę wcześniej ;)
      Wesołych!

      Usuń
    2. Ale ja na 6 stycznia :D

      Dziękuję i wzajemnie! Bogatego Mikołaja! :)

      Usuń
    3. Jeszcze mam dwa pytania, mianowicie:
      - Czy dodać mąkę tortową, czy zwykłą?
      - Czy można dodać kakao, żeby był ciemniejszy? :)

      Usuń
    4. - Jakakolwiek. Ja dodaję czasem takiej, czasem takiej. Zależy jaka jest w domu :)
      - Nie próbowałam nigdy... ale nie robiłabym tego raczej. Kakao i cynamon moim zdaniem do siebie nie pasują... Pierniol wychodzi niejasnozłocisty... czyli nie taki jak wszystkie pierniki, bo one są raczej brązowe, ale to chyba nie wpływa na smak :D

      Usuń
    5. Dziękuję bardzo!
      Jak uda mi się go zrobić to wyślę zdjęcia! :D
      I trzymam Cię za słowo, że będzie pyszny! :P

      Usuń